Biofacts in de klas
Ondertussen in jouw leefomgeving
Welkom in het Antropoceen, het tijdperk waarin de veranderingen in klimaat en ecologie vooral worden veroorzaakt door menselijke activiteiten.
Biologiedocenten hebben waarschijnlijk meer oog voor het effect van ons gedrag op onze leefomgeving dan de gemiddelde mens. Het waren dan ook docenten biologie die ik hoorde zeggen dat de wereld van school en de werkelijke leefwereld voor leerlingen (te) ver van elkaar afstaan. Leerlingen ervaren nauwelijks de relatie tussen wat ze op school bij biologie leren en wat er buiten de schoolmuren aan de gang is. School en realiteit lijken wel gescheiden werelden. En dan hebben we het nog niet over de vele virtual realities met al hun aantrekkelijke ontsnappingsmogelijkheden.
Op de vraag hoe we realiteit en schoolwereld dichter bij elkaar brengen, is meestal het antwoord ‘meer naar buiten’ en ‘meer praktijkopdrachten’. Dat werkt zeker, al zorgt dat ook voor veel organisatie en gedoe.
Je kunt de biologische actualiteit ook naar binnen halen. Gebruik de actualiteit om het belang van biologie voor leerling, maatschappij en planeet te onderstrepen. En het lesmateriaal zelf mag ook als gids fungeren in de wereld van kennis, feiten, meningen en onzin. Of als katalysator bij het uitwisselen van meningen en het aangaan van het gesprek. Meer kennis en wederzijds begrip helpt ons alleen maar verder.
SYMBIOSE heeft hier iets op bedacht. Om docenten op het punt van actualiteit vanuit het leermiddel te steunen, bieden we bij alle paragrafen BIOFACTS.
De afbeeldingen in dit blog zijn recente voorbeelden van deze BIOFACTS bij SYMBIOSE. Ze horen bij de paragrafen 1.6 (over objectief waarnemen), 2.2 (voedselweb Waddenzee) en 8.4 (schadelijke stoffen in je lijf). Klik aan en bekijk ze in detail.
We streven naar een BIOFACT per paragraaf. De actualiteit is hierin leidend en we bouwen aan een mooie verzameling. Er staan er al
16 online in het leerplatform van SYMBIOSE. Maar ze zijn natuurlijk ook los inzetbaar om een onderwerp in te leiden of een verloren kwartiertje vakinhoudelijk in te vullen. En het wordt geen tranendal met alleen ecologische rampen. Positief nieuws nemen we graag mee!
Zo snijdt het mes aan drie kanten: een prominente plek voor ecologisch denken in SYMBIOSE, steun voor de docent met actualiteit in de klas én realiteit en school die dichter bij elkaar komen. Mooier en gemakkelijker kunnen we het nauwelijks maken.
John Arnold, uitgever SYMBIOSE
SYMBIOSE BIOFACTS in het kort
- Actuele nieuwsitems met een korte intro.
- Gelinkt aan de volledige bron, video en/of site.
- Vanuit de digitale omgeving zó op het digibord.
- Met bespreekvragen voor in de klas.
- Relevant én gekoppeld aan de vakinhoud.