Van korte- naar langetermijngeheugen

‘Zeg, hoe heet dat restaurant ook alweer?’ ‘En wat was de titel van dat boek dat je pas noemde?’ Het kortetermijngeheugen laat ons vaak in de steek. Voor triviale zaken is dat natuurlijk niet erg. Maar bij het leren wil je dat graag voor zijn. Als methode maker wil je het graag goed doen. Wat zeg ik? Je wilt het op z’n allerbest doen! En de leerroute zo inrichten dat leerlingen tot goede leerresultaten kunnen komen.

Om die reden zit de verwerking dicht op de theorie, bouwen we diagnostische vragen in, maken we een zelftest bij elk hoofdstuk en kun je online direct per vraag nakijken en feedback krijgen. Daarom letten we op het tekstniveau, het woordgebruik en bouwden we een digitale begrippentrainer om regelmatig oefenen en overhoren mogelijk te maken. En daarom besteden we veel tijd aan echt verhelderende illustraties en video’s. Alles voor een zo goed mogelijk leerresultaat. Uiteraard wel met het gezegde ‘you can lead a horse to water but you can’t make it drink’ in ons achterhoofd.

Het leren blijft zich ontwikkelen, denk bijvoorbeeld aan de digitale mogelijkheden die er ontstaan. En leerpsychologie kan op veel manieren worden toegepast. Als het dus beter kan, dan moeten we dat als methodemakers zeker proberen. Niet alle docenten hebben de mogelijkheid om dit zelf uit te diepen. Daar kan een methode ze goed bij helpen. Ten dele dan wel. Een methode biedt wel materiaal, maar het is toch de docent die er onderwijs van of mee moet maken.

Daarom hier even aandacht voor het idee achter de mini-samenvattingen in SYMBIOSE. Want wat willen we daarmee? Heel simpel: het invullen van de mini-samenvattingen zorgt voor focus op hoofdzaken, zorgt voor het oefenen van het kortetermijngeheugen en zorgt zo voor een grotere kans dat nieuwe kennis aan al bestaande kennis wordt gekoppeld. En dat vergroot de kans dat de nieuwe kennis een plek krijgt in het langetermijngeheugen. En dus langer beklijft en teruggevonden wordt!

Alles volgens het schema van … hoe heten ze ook weer, o ja, Atkinson en Shiffrin.

Schema van Atkinson en Shiffrin.

Vergeet dit schema. Onthoud vooral de drie stappen:

  1. aanbieden
  2. aandacht geven
  3. herhalen/ oefenen

In die laatste fase is de mini-samenvatting een item dat het leren sterk ondersteunt. Bedenken, herhalen en schrijven zorgt voor beter memoriseren en dus meer kans op borging in het langetermijngeheugen. Gebruik ze, ze zijn er speciaal voor gemaakt!

Maak je mindmap

John Arnold, uitgever SYMBIOSE

SYMBIOSE mini-samenvattingen in het kort

  • Elk hoofdstuk in SYMBIOSE sluit af met een in te vullen mini-samenvatting.
  • Leerlingen worden er regelmatig naar verwezen.
  • Invullen kan in het werkboek zelf. Online zijn ook blanco invulversies te downloaden.
  • Voor docenten zijn er ingevulde nakijkversies.
  • Ook handig als afsluitende opdracht in de klas.
Meer weten?

You have Successfully Subscribed!

INFO AANVRAGEN

Leuk dat je benieuwd bent naar SYMBIOSE! Laat je gegevens achter, we informeren je graag verder.

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!