Van kennis naar inzicht

Voor het woon-werkverkeer zegt van A naar beter: “Mijd de spits, werk thuis of werk flex.” Appeltje-eitje. Voor een leerroute is het wat minder eenduidig. Er liggen als het goed is de nodige ‘stepping stones’ om leerdoelen te bereiken, maar niet iedereen neemt dezelfde weg. Een leerroute heeft een doordachte structuur en richt zich op effectief leren en leerrendement. Af en toe een grotere stap of zijweg is daarbij geen probleem. Er leiden nu eenmaal meer wegen naar Rome. Welke weg bewandel je met de vragen en opdrachten in SYMBIOSE?

Stepping stones

Stepping stones: structuur, stappen en richting maken de leerweg

De in SYMBIOSE in het blauw gedrukte vragen (in de theorie) hebben een dubbel doel. Ze halen relevante voorkennis op én je kunt ze gebruiken als diagnostische check: is iedereen nog bij? Hebben ze begrepen waar het hier om gaat? Zo ja, dan door. Zo nee, stip dan de relevantie nog even aan. Het ophalen van voorkennis helpt tegen het vergeten. Overslaan en niet gebruiken kan natuurlijk ook.

Met de opdrachten aan het einde van de paragraaf verwerken leerlingen de theorie. Hier maken ze de stap van nieuwe kennis naar de toepassing ervan. Ze bieden een mix van kennis-, toepassings- en inzicht-vragen. KTI dus. In het antwoordmodel (te vinden bij het online docentmateriaal) staat bij elke vraag het kennisniveau (K, T of I). In de afsluitende Ecologisch denken-opdracht wordt inzicht altijd gecombineerd met actualiteit en ecologisch besef.

De leerling sluit elk hoofdstuk online af met een zelftest. Deze checkt de basale kennis van het thema en geeft studieadvies als er hiaten zichtbaar zijn.

De online begrippentrainer is ook zo’n stap in de leerroute. Het trainen van de begrippen – via spaced learning – zorgt voor een goede basis in het langetermijngeheugen. Een fundamentele stap bij leren. Vandaar dat we er in het boek vaak naar verwijzen.

De toetsvragenbanken bij SYMBIOSE geven een brede selectie toetsvragen. Genoeg om als docent een eigen toets mee samen te stellen. De vragen zijn verdeeld over de kennisniveaus K, T en I. Je kunt dus met deze toetsvragen ook op kennisniveau differentiëren.

Kennis van begrippen en concepten op woordniveau is bij biologie van groot belang. Dat is het fundament voor nieuwe kennis. SYMBIOSE besteedt in haar leerroute veel aandacht aan die basiskennis. Met gemarkeerde begrippen in het boek, begrippenlijsten, begrippentraining, spaced learning, zelftesten en KTI- toetsvragen fiets je al snel met losse handen!

Fiets

John Arnold, uitgever SYMBIOSE

  • SYMBIOSE kent een overzichtelijke opbouw in de vragen en opdrachten.
  • De leerroute biedt daarnaast alle ruimte voor variatie en differentiatie.
Meer weten?

You have Successfully Subscribed!

INFO AANVRAGEN

Leuk dat je benieuwd bent naar SYMBIOSE! Laat je gegevens achter, we informeren je graag verder.

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!